onsdag 24 september 2008

Reklam och Cynism

Jag vet inte om reklam- och medievärlden är helt rätt ställe för mig alla gånger men å andra sidan kanske det behövs en motvikt till alla backslick säljare med för stora kostymer. Det är mest det att jag blir lite mörkrädd när jag inser att allt, verkligen ALLT, går att köpa bara gummisnodden runt sedelbunten är tillräkligt spänd.

Produktplaceringar på film har blivit så vanligt att det nästan är ett skämt. Repliker skrivs om så det passar annonsörerna, till och med hela scener läggs till i originalmanus för att man på det sättet kan filma några dagar till på den "riktiga" filmen och de flesta nyhetssajter erbjuder redaktionellasamarbeten där man som annonsör kan berätta lite om sin verksamhet och få en hel artikel med som "extra value" när man köper en bannerkampanj. Var går gränsen? Finns det någon?

Det kanske bara är sååååååååå 1900-tal med etik och moral. Vad ska vi med det till egentligen? Det är som med doping. Varför inte bara släppa det fritt så vi får sportutövare som ser ut som seriefigurer och är lika starka som Bamse allihop? Alla gör det ju ändå så varför inte?

Nu är det lunch. Reklamfinansierad sådan.