Sidor

tisdag 27 maj 2008

Sluta aldrig hoppas


Visste ni att Försäkringskassan håller på att förbättra sitt telefonkösystem? Det märks inte kan jag meddela. Efter 400 olika valmöjligheter för att de ska kunna jobba på mitt ärende lite fortare så får jag äntligen en köplats - nummer 311 för att vara exakt. Det känns tryggt. Då vet man att de kommer att vara på ett strålande humör när det är min tur och alldeles säkert vilja hjälpa mig så fort som möjligt. Jag är villig att släppa alla mina tidigare erfarenheter med försäkringskassan och inte döma dem i förskott. De kan ha ändrat på sig. Det här kan vara samtalet som förändrar allt. Samtalet där de säger:
- Klart att vi vill hjälpa dig utan en massa onödigt krånglande. Inte ska du behöva skicka in hundratals intýg samt din släktkrönika bara för att vi ska kunna betala ut 600 kronor. Vi har förstått det nu. Vi har fattat att det är lite orimligt samt kostar mer än vad det smakar så från och med nu så tänker vi börja använda något som kallas för datorer som är som en jätte stor bank av information, kan man säga. Där kan vi lagra allt som du har skickat in så slipper vi detta enorma resursslöseri med blanketter som ska skickas fram och tillbaka och ladrig blir rätt för att vi uttrycker oss så byråkratiskt och krångligt.
Så kan det bli...